vasael.ir

کد خبر: ۹۱۳۰
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴ - 27 August 2018

معرفی مقاله| راهبردهای امنیتی امام حسن عسکری علیه السلام

وسائل- امام عسکری علیه السلام‌ علی‌ رغم‌ این که در منطقه ای نـظامی و تـحت‌ کنترل‌ شدید اطلاعاتی دشمن بودند ضمن حفظ روابط تشکیلاتی با شیعیان در راسـتای هـدایت‌ یاران؛ از جان امام دوازدهم نیز‌ محافظت‌ به عمل‌ می‌ آورند‌، با توجه به‌ شرایط‌ امـنیتی و سـیاسی آن دوره ، حـضرت امام عسکری علیه السلام چه رفتارهای اطـلاعاتی و امـنیتی را‌ انجام‌ داده اند و چه مواردی را می‌ توان‌ در این‌ حوزه‌ از‌ سیره ایشان برشماری نمود؟

به گزارش خبرنگار وسائل، زندگانی ائمه اطهار برای ما شیعیان و بلکه تمامی انسانها باید سرمشق و الگو باشد؛ و این موضوع صرفا در بحث عبادات و اخلاق نبوده بلکه تمام شئون زندگی فردی و اجتماعی را در بر می گیرد. در خصوص مسایل فکری و انتزاعی نیز این موضوع حاکم است . یکی از موضوعات چالش برانگیز در عصر کنونی ، مسئله امنیت ، تعاریف امنیت ، کارکردها و دیگر مسائل در حوزهی امنیت است . این مقاله در پی آن است که با بررسی سیره امام حسن عسکری علیه السلام، راهبردهای امنیتی آن امام بزرگوار را مشخص و معرفی نماید. سوال اصلی این پژوهش چنین می باشد: «امام حسن عسکری علیه السلام با توجه به شرایط عصر امامت خویش ، چه راهبردهای اطلاعاتی و امنیتی را اتخاذ فرمودهاند؟»

حکومت‌ جمهوری‌ اسلامی ایران یک حکومت منحصر به فرد در جامعه سیاسی‌ و بین الملل کـنونی اسـت و دیگـر کشورهایی که عنوان اسلامی را یدک می کشند، در مبانی فـکری و عـملکرد، تفاوت‌ اساسی‌ با‌ حکومت جمهوری اسلامی ایران دارند. حکومت در جمهوری اسلامی ایران بر‌ پایه‌ همان دو ثقلی است که پیامبر اسلام صـلی ا... عـلیه و آله در مـیان امت به یادگار گذاشت‌ [ کتاب‌ خدا‌ و اهل بیت ] و فرمود تـا زمانی که به این دو تمسک جویید، گمراه‌ نخواهید‌ شد‌.این دو چراغ هدایت در پیش روی ما قرار دارد و وظیفه ما است که‌ با‌ شـناخت‌ بـهتر و دقـیق تر از این دو هدایت گر، راه خود را پیش ببریم .

تشکیل‌ حکومت‌ اسلامی هدفی بوده کـه هـمه ائمه برای آن تلاش کرده اند هرچند موفق‌ به‌ ایجاد‌ آن نشده باشند. حضرت امام بیان می فـرمایند کـه حـتی دعاهای وارده از ائمه‌ در‌ راستای آماده کردن مردم به امر تشکیل حکومت بوده اسـت .

در زمانی هم که به دلایل گوناگون امکان تشکیل حکومت اسلامی فراهم نبوده است ، حفظ‌ جـان‌ شـیعیان و تـداوم ارتباط تشکیلاتی در اولویت ایشان بوده است . در این خصوص‌ این‌ نکته‌ حایز اهمیت است که قطعا این رابـطه تـشکیلاتی و تلاش برای ایجاد حکومت ، با مقاومت و مقابله‌ حکومت‌ های‌ غاصب وقت همراه بـوده اسـت و حـکومت وقت تلاش می کرده تا از‌ این‌ روابط آگاه شود. بر همین اساس رفتارهای امـنیتی و اطـلاعاتی توسط ائمه اطهار علیهم السلام انجام می‌ گرفته‌ ، نمونه های بسیاری از این رفتارها و دسـتورات اطـلاعاتی و امـنیتی در زندگی ائمه‌ قابل‌ احصا می باشد.

امام عسکری علیه السلام‌ علی‌ رغم‌ این که در منطقه ای نـظامی و تـحت‌ کنترل‌ شدید اطلاعاتی دشمن بودند ضمن حفظ روابط تشکیلاتی با شیعیان در راسـتای هـدایت‌ یاران  از جان امام دوازدهم نیز‌ محافظت‌ به عمل‌ می‌ آورند‌. از سوی دیگر، علی رغم این‌ کـه‌ ایشـان در جـایگاه حاکمیت و حکومت نبودند، لیکن احساس مسئولیت در قبال جامعه‌ اسلامی‌ و لزوم هدایت جامعه و جـلوگیری از انـحراف‌ امت اسلامی باعث گردیده‌ که‌ نه تنها در حوزه های‌ غیر‌ حکومتی ، بلکه بعضا در برخی امور کـه مـختص حکومت است ، از قبیل تأمین‌ امنیت‌ و...، موضع گیری کرده ، ارائه رهنمود‌ نمایند‌. اکنون‌ این سـؤال مـطرح‌ است‌ که با توجه به‌ شرایط‌ امـنیتی و سـیاسی آن دوره ، حـضرت امام عسکری علیه السلام چه رفتارهای اطـلاعاتی و امـنیتی را‌ انجام‌ داده اند و چه مواردی را می‌ توان‌ در این‌ حوزه‌ از‌ سیره ایشان برشماری نمود؟ قطعا‌ شـناسایی این مـوارد می تواند برای ما در انـجام امـور اطلاعاتی و امـنیتی راهـگشا بـاشد

انجام‌ این‌ پژوهش به چند دلیل حـائز اهـمیت‌ است‌ :

الف‌ ) تولید‌ دانش‌ بومی : یکی از‌ مسایلی‌ که طی سالیان اخیر بـه شـدت مورد تأکید مقام معظم رهبری بـوده است ، تولید دانش بـومی‌ و مـبتنی‌ بر‌ مفاهیم اسلامی می بـاشد. ایشـان در حوزه‌ علوم‌ انسانی‌ به‌ شدت‌ از‌ تبعیت از علوم غربی که ماهیتی اومانیستی و مادی دارد هـشدار داده ، تـأکید بر تبیین این علوم با اسـتفاده از مـعارف اسـلامی داشته اند.

ب) رفـع فقر دانشی در حوزه اطـلاعات و امـنیت : مسایل اطلاعاتی و امنیتی از مواردی است که ورود در آن مشکل بوده ، بنابراین نسبت به برخی علوم ، کـتاب هـای کمتری در این‌ حوزه‌ توسط نویسندگان کـشورمان تـألیف شده اسـت . زمـانی کـه این بحث از حوزه کلان و کـلی گویی به بحث های کاربردی می رسد، این فقر دانشی ، خود را بیشتر نمایان می‌ سازد‌.

ج) شـبیه سـازی موقعیت و استفاده از اصول مورد تأکید امـام : بـررسی وضـعیت زمـانه حـاکم بر دوران امام حـسن عـسکری علیه السلام و شاخص سازی از‌ آن‌ دوران می تواند کمک مناسبی‌ برای‌ اتخاذ راه کارهای عملیاتی در شرایط مشابه بـاشد. یعـنی مـشخص نماییم که آن زمانه دارای چه شرایطی بوده اسـت و بـا تـوجه بـه انـتخاب امـام‌ در‌ آن موقعیت و با توجه‌ به‌ این که سیره ائمه برای ما شیعیان حکم فرمان و دستور را دارد، ما نیز در شرایط مشابه ؛ از رفتار امام الگو بگیریم .

این پژوهش از نوع بنیادی - توسعه ای و بر‌ اسـاس‌ روش توصیفی - تحلیلی صورت می گیرد. برای دستیابی به آنچه در خصوص تحقیق مورد نظر می باشد روش کتابخانه ای و فیش برداری مورد استفاده قرار گرفته است .

هدف اصلی تحقیق‌ ، واکاوی‌ ، بررسی و تبیین‌ مـؤلفه ی امـنیت در سیره امام حسن عسکری علیه السلام می باشد. در واقع استخراج و شناسایی راهبردهای امنیتی‌ امام حسن عسکری علیه السلام به عنوان مهم ترین هدف این‌ تحقیق‌ می‌ باشد.

امید اسـت این تـحقیق بتواند بخشی از زندگانی آن امام همام را برای ما روشن نموده‌ ، ‌‌سر‌ پلی برای ورود دیگر محققان در زمینه اطلاعاتی و امنیتی ، زندگی آن ائمه علیهم‌ السلام‌ باشد‌ و نتایج این تـحقیق در اخـتیار مراکز اطلاعاتی و امنیتی کشور قـرار گـرفته ، اساتید و دانشجویان محترم در‌ این حوزه بتوانند با مراجعه به این متن ، برخی خلأهای علمی و دانشی خود‌ را مرتفع سازند.

فایل کامل مقاله را می توانید از اینجا دانلود نمایید

120/د

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۹ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۳:۰۶
طلوع افتاب
۰۶:۰۸:۵۳
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۹
غروب آفتاب
۱۹:۵۷:۲۱
اذان مغرب
۲۰:۱۵:۴۳